Wielokrotnie słyszę pytanie: co to jest ten coaching? Ciekawość moich rozmówców rośnie, gdy opowiadam, że szczególnie wspieram klientów w budowaniu dobrych relacji prywatnych i zawodowych, opartych o empatię i zaufanie.
Ostatnio miałam przyjemność udzielić wywiadu portalowi Świat Coachingu, w którym rozmawialiśmy właśnie o coachingu relacji. Zapraszam Cię do jego lektury, jeśli chcesz się dowiedzieć co to jest coaching relacji oraz w jakich sytuacjach warto z niego korzystać.
01 Świat Coachingu: Czym jest i na czym polega coaching relacji?
Kinga Ślużyńska: Coaching Relacji to współpraca pomiędzy osobą coachowaną (coachee), a coachem, której celem jest zmiana i rozwój w obszarze relacji w związku, w pracy, z dziećmi, przyjaciółmi i rodziną. Wsparcie coacha nie polega na doradzaniu, edukacji, terapii lub poradach. Ważniejsze jest, aby klient rozpoznał umiejętności jakie już posiada w obszarze budowania relacji i z jednej strony potrafił z nich skorzystać w kontekście celów z jakimi się zgłosił, a z drugiej podjął pracę nad sobą w obszarze tych umiejętności, które chce w sobie rozwijać.
02 Czy chodzi o relacje partnerskie czy ogólnie o nasze relacje z innymi ludźmi?
Czasami w różnych relacjach funkcjonujemy dość podobnie np. we wszystkich kontaktach jesteśmy nieśmiali, albo trudno nam obronić swoje granice i zgadzamy się na rzeczy, na które zupełnie nie mamy chęci.
Równie często zdarza się, że działamy zupełnie różnie na różnych płaszczyznach np. niedawno pracowałam z klientką, która przychodząc powiedziała: „w pracy nie mam żadnego problemu z nawiązywaniem relacji z ludźmi i zarządzaniem zespołem. A prywatnie raczej nie mówię głośno czego chcę i często dopasowuję się do partnera. Chcę to zmienić…”.
Pracując coachingowo nad sobą, niezależnie od obszaru relacji w którym określamy nasze cele – efekty będą odczuwalne we wszystkich obszarach. Jeśli osoba weźmie za siebie odpowiedzialność, wzmocni swoje poczucie wartości i będzie bardziej asertywna, to będzie to widać i czuć, i w pracy, i w domu.
03 Czy chętniej z coachingu relacji korzystają kobiety czy mężczyźni? Temat wydaje się być bardziej kobiecy.
Wśród moich klientów są zarówno kobiety jak i mężczyźni. Osoby obu płci przeżywają trudności w budowaniu relacji i obie mają potrzebę bycia w szczęśliwych i satysfakcjonujących związkach i relacjach. Dzięki coraz większej świadomości różnych sposobów radzenia sobie z problemami, i kobiety i mężczyźni korzystają ze wsparcia life coacha.
04 Kiedy dobrze jest się wybrać na coaching relacji? Po czym można poznać, że nasze relacje z innymi wymagają pracy / naprawy?
Warto skorzystać z coachingu w obszarze relacji, gdy chcemy ogólnie mówiąc lepiej budować relacje, w których jesteśmy lub chcemy być w przyszłości.
Gdy przeżywamy trudności, gdy czujemy się niekomfortowo lub gdy chcemy przyjrzeć się, co możemy zrobić, inaczej, lepiej, skuteczniej warto spotkać się z life coachem. To może być moment kryzysu, konfliktu, dużych zmian, które wpływają na związek lub po prostu subiektywne poczucie, że potrzebuję zmian i chcę, aby mój związek przynosił mi i mojemu parterowi więcej radości i szczęścia.
Na coaching relacji warto wybrać się, gdy np.:
- chcemy swobodniej zawiązywać nowe znajomości, mniej się stresować, mniej obawiać się oceny czy krytyki innych, być w nich bardziej sobą,
- chcemy lepiej wzmocnić nasz związek z partnerem/ partnerką, rozwiązywać konflikty, przyjrzeć się z innej perspektywy, co ten związek buduje, a co rujnuje i jaki my mamy tym udział, co możemy zmienić,
- mamy trudności z komunikacją np. wciąż słyszymy od partnera lub sami mu to mówimy, że co innego chcieliśmy przekazać, a co innego zostało zrozumiane,
- trudno nam wyznaczyć i bronić swoich granic, np. odmawiać, prosić o pomoc. Często wycofujemy się, nie mówimy o swoich potrzebach lub reagujemy agresją i np. krzyczymy w sytuacjach konfliktowych nie umiejąc poradzić sobie z własnymi emocjami. Część klientów chce też nauczyć się rozpoznawać i bronić przed manipulacją w związku,
- potrzebujemy zastanowić się zostać czy odejść i ew. możliwie łagodnie zakończyć relację,
- chcemy wzmocnić swoje poczucie własnej wartości i radzić sobie z emocjami, gdyż to ma wielki wpływ na to, w jaki sposób funkcjonujemy w relacjach,
- skuteczniej budować relacje zawodowe, z klientami, współpracownikami i parterami w biznesie.
05 Czy stosuje Pani jakieś szczególne metody lub narzędzia typowe dla tego rodzaju coachingu, jak on wygląda?
W coachingu relacji jedną ze szczególnie ważnych dla mnie umiejętności jest praca na tu i teraz uwzględniająca relację, która tworzy się pomiędzy coachem, a osobą coachowaną. Można wtedy oprócz oglądania konkretnej relacji w życiu klienta, skorzystać z tej, która aktualnie się dzieje.
Przykładowo, gdy pracuję z klientem nad jego asertywnością, ważnym elementem sesji jest przyjrzenie się jak tu i teraz, podczas pracy ze mną klient komunikuje swoje granice, co mu to ułatwia, co utrudnia itp. W bezpieczny sposób, podczas sesji, możemy dzięki temu ćwiczyć nowe zachowania, trenować rozpoznawanie tych granic i asertywną ich komunikację. Uruchamiając te umiejętność podczas sesji, można je natychmiast przenieść do życia codziennego. To bardzo szybka i skuteczna metoda.
A Ty o co zapytasz coacha relacji? – zadaj swoje pytanie w komentarzu.
Jeśli chcesz pracować nad sobą i rozwijać w sobie sztukę budowania udanych relacji i dobrej komunikacji zapraszam Cię na indywidualne spotkania z coachem relacji klikając tutaj.
Jak można zostać coachem relacji?
Olka, dzięki za to pytanie. Choć odpowiedź, to bardziej temat na artykuł, to powiem w dwóch słowach:
1. skończyć dobrą szkołę coachingową, minimum roczną, zawierającą w swoim programie trening interpersonalny (40godzinny, najlepiej na żywo, nie online)
2. przejść swój własny proces rozwojowy, coachingowy lub terapeutyczny (dobrze się na początku przyjrzeć czego potrzebujesz, abyś później nie przenosiła swoich trudności relacyjnych na klientów i abyś mówiąc krótko była skuteczna w pomaganiu).
3. pracować pod superwizją doświadczonego superwizora i regularnie omawiać swoje procesy coachingowe, nie żałować na to pieniędzy, bo jest to nieocenione źródło Twojego rozwoju i bezpieczeństwa dla Twoich klientów.
To tak na początek, co Ty na to? ;)