Jakie relacje są zdrowe i dojrzałe?
Warto mieć świadomość, że zasady kształtowania się relacji – z pewnymi modyfikacjami – są uniwersalne i mają zastosowanie do budowania uczuciowych związków, przyjaźni, jak również relacji biznesowych (zarówno z klientami, jak i współpracownikami).
I co najważniejsze, nie trzeba się nimi urodzić.
Możesz się ich uczyć i je w sobie wzmacniać!
Oto 5 kluczowych umiejętności,
które są potrzebne w rozwijaniu zdrowych, ciepłych i satysfakcjonujących relacji:
a. Aktywne słuchanie
b. Mówienie ze swojej perspektywy
c. Jasność i klarowność komunikacji
d. Zrozumienie zamiast ocen
02. Szczerość i bycie sobą
03. Empatia oraz szczere wyrażanie zainteresowania i troski o drugą osobę
04. Dobro wspólne i współodpowiedzialność
a. Granice
05. Od czego zacząć?
01 Otwarta i zrozumiała komunikacja
Jakie są składniki skutecznej komunikacji?
a Aktywne słuchanie
Jest takie powiedzenie: „Bóg dał nam dwoje uszu i jedne usta – nie sądzisz, że chciał nam przez to coś dać do zrozumienia?” I rzeczywiście, umiejętność słuchania jest pierwszą, której warto się uczyć. Słuchać aktywnie to skupić całą uwagę na swoim rozmówcy po to, aby na prawdę zrozumieć co chce Ci przekazać. W tym czasie nie przerywaj (komentarzami typu „tak, ale..”), powstrzymaj się od własnych osądów i wypowiedzi, a szczególnie dobrych rad. Dodatkowo sprawdź, czy dobrze się zrozumieliście mówiąc np.”Usłyszałam, że chcesz mi przekazać…” lub „Jeśli dobrze Cię rozumiem, to…”. Pozwala to wytworzyć poczucie akceptacji, wzajemnego zaufania i zrozumienia oraz uniknąć nieporozumień.
b Mówienie ze swojej perspektywy
Warto świadomie kształtować swoje nawyki komunikacyjne. Jednym z nich jest tzw. „komunikat typu JA”. Dzięki swojej formie pozwala odnieść się do zaistniałych faktów, wyrazić swoje odczucia w związku z tą sytuacją oraz prośbę lub propozycję rozwiązania.
c Jasność i klarowność komunikacji
Pamiętaj! Nikt nie ma obowiązku domyślać się czego potrzebujesz i co chcesz przekazać. Jednym z mitów jest myślenie: „jeśli komuś na mnie zależy, to powinien się domyśleć”. Nic bardziej mylnego. To nierealistyczne oczekiwanie. Nikt nie ma zdolności „czytania w myślach” i jedyną osobą odpowiedzialną za wyrażenie swojego zdania i potrzeb jesteś Ty sama.
Szczególnie w biznesie (choć tak naprawdę w każdej relacji) jest ważne, aby wiedzieć co chcesz przekazać i komunikować to w jasny, przejrzysty i streszczony sposób.
d Zrozumienie zamiast ocen
Innymi słowy otwieraj, zamiast zamykać. Nie oceniaj osoby i nie używaj słów, które mogą być raniące, atakujące lub godzące w jakiś sposób w poczucie wartości drugiej osoby np. „Ty to jesteś taki spóźnialski”. Unikniesz dzięki temu odwetu, konfliktu lub wycofania się z relacji. Zamiast tego zainteresuj się: czy coś się stało, że dziś (lub trzeci raz w tym tygodniu) się spóźniłeś?
Wrzucając kogoś do „szufladki”, utrudniasz mu zmianę, a sobie zabierasz możliwość nawiązania kontaktu z prawdziwą osobą. Oceny krzywdzą, paradoksalnie nawet te „pozytywne”. Zaś szczerze zainteresowanie kimś otwiera ludzi na siebie i umożliwia tworzenie się relacji.
02 Szczerość i bycie sobą
Często ze strachu, że ktoś nas nie zaakceptuje takimi jakimi jesteśmy zakładamy maski. Zaczynamy udawać, że jesteśmy inni niż w rzeczywistości, do tego stopnia, że zaczynamy udawać przed samym sobą i już sami nie wiemy kim naprawdę jesteśmy. Noszenie masek jest nie tylko nie fair wobec innych, ale na co dzień jest bardzo uciążliwe.
03 Empatia oraz wyrażanie zainteresowania i troski o drugą osobę
Aby częściej wychodzić ‘poza siebie’ polecam ćwiczyć empatię. Empatia to umiejętność współodczuwania stanów emocjonalnych oraz spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy drugiej osoby. Potocznie mówi się o niej, jak o wchodzeniu „w czyjeś buty”. Do ćwiczenia empatii polecam rozmowy z przyjaciółmi i trenowanie naprawdę intensywnego, aktywnego słuchania oraz oczywiście skorzystanie z life coachingu osobistego lub grupy rozwojowej.
04 Dobro wspólne i współodpowiedzialność
W biznesie natomiast, budując dobre relacje oparte na zaufaniu i współpracując z innymi masz szansę wytworzyć dużo większą wartość dla innych ludzi, niż kiedykolwiek mogłabyś zrobić to sama. Zyskujesz Ty, zyskuje otoczenie.
Betty Eadie w jednej ze swoich książek ujęła to tak: „jesteśmy nawzajem za siebie odpowiedzialni. Zbiorowo. Świat jest naszym wspólnym dążeniem. Możemy powiedzieć, że jest jak ogromne puzzle, i każdy z nas jest jego bardzo ważną i niepowtarzalną cząstką. Razem możemy się połączyć i zrodzić potężną przemianę w świecie”.
a Granice
Aby dbać o dobro wspólne absolutnie niezbędna jest znajomość i poszanowanie granic własnych i drugiej osoby. Pamiętajmy, że choć jesteśmy razem lub działamy razem, to nadal jesteśmy odrębnymi osobami. Mamy różne osobowości, poglądy i potrzeby. Świadomość własnych granic oraz innych osób i ich asertywne komunikowanie (więcej o zdrowej asertywności tutaj) daje szansę na wypracowanie rozwiązań dobrych dla obu stron. A więc badaj i komunikuj swoje granice, słuchaj i szanuj granice innych, a potem ustalaj rozwiązania w dialogu.
05 Od czego zacząć? Od pracy nad sobą!
- Co mogę zrobić lepiej?
- Co chcę przestać robić?
- Nad czym chcę popracować w pierwszej kolejności?
- Co konkretnie mogę zacząć robić już od dziś, aby budować zdrowsze relacje?
Co dla Ciebie jest ważne w komunikacji? – zapraszam Cię do rozmowy w komentarzach pod artykułem.
Jeśli borykasz się z trudnościami w budowaniu relacji i chciałabyś lepiej budować relacje partnerskie, rodzinne, osobiste, towarzyskie i zawodowe, lecz nie wiesz gdzie popełniasz błąd i co jeszcze możesz zrobić, aby relacje, które współtworzysz były ciepłe, dojrzałe i trwałe, umów się na osobistą konsultację.
Podczas spotkania sprawdzę, czy i jak jestem w stanie Cię wesprzeć i jakby w Twoim przypadku wyglądał proces pracy nad sobą, uczenia się i wzmacniania umiejętności budowania dobrych relacji w związku, przyjaźni i w pracy. Jeśli będziesz potrzebowała w tym poprowadzenia za rękę, porozmawiamy o dłuższej współpracy, a jeśli nie, wyjdziesz ze spotkania z konkretną wiedzą o sobie i wskazówkami do dalszego rozwoju.
Dziękuje za ten artykuł, łatwo daje pogląd na problem tworzenia relacji, zdrowych relacji :) Pozdrawiam
Dziękuję za komentarz. Cieszę się, że artykuł jest pomocny.
Rewelacja tego trzeba było:) dobra robota
Dziękuję :)
Bardzo pomocny, konkretny artykuł. Ciężko mi było samej poukładać pewne rzeczy i nie wiedziałam od czego zacząć, tutaj krok po kroku widzę co robiłam źle, na co się zamykałam, na co nie zwracałam należytej uwagi, a co w ogóle było po za moją świadomością. Bardzo mi Pani pomogła, mam nadzieje, że teraz uda mi sie poukładać swoje życie, dziękuję raz jeszcze :)
Pani Małgorzato, trzymam kciuki za to poukładanie swojego życia. Życzę poszerzania tej świadomości i odwagi do wprowadzania zmian.
I dziękuję za komentarz. Pozdrawiam :)
Bardzo pomocny artykuł przy budowaniu relacji z drugim człowiekiem. Niezależnie od tego czy chodzi o sprzedaż, biznes, związek, przyjaźń czy poznawanie nowych, ciekawych osób :)
Dziękuję, cieszę się, że jest pomocny.
Tak, rzeczywiście, te umiejętności są uniwersalne. Powinniśmy się uczyć ich w szkole ;)
Konkretnie i bardzo przejrzyście na ważny temat.
Bardzo dogłębny wpis, który ma zastosowanie także w biznesie. Dobrze czasami odświeżyć sobie takie podstawy, aby nie odstraszać klientów tylko budować z nimi więź. Ciekawe, że relacja niezależnie na jakim polu wymagają w zasadzie tego samego: cierpliwości, umiejętności słuchania i kompromisu. Pozdrawiam z Krakowa
Tak, w końcu w tym biznesie pracują ludzie. Mówi się o współpracy firma-firma, a przecież każdą z nich reprezentują ludzie i najczęściej od tej właśnie relacji, otwartej i przejrzystej komunikacji zależy, czy sobie zaufamy i zdecydujemy się podjąć tą współpracę.
Masowo szkolimy się ze sprzedaży, a często to umiejętności komunikacyjne i empatia są właśnie kluczowymi umiejętnościami zwiększającymi sprzedaż.
Pozdrawiam serdecznie
Hej Kingo, świetny artykuł! Dokładny i wyczerpujący. U mnie odbudowanie relacji z innymi zaczęło się właśnie od zbudowania relacji z samą sobą. Przez dwa lata samotnego życia w górach nauczyłam się siebie na tyle dobrze, że nie straszne mi już ani samotne popołudnia, ani poranki we własnym towarzystwie.
A kiedy już nauczyłam się bycia samą, kiedy przestałam czekać na odpowiednich towarzyszy podróży – nagle właśnie tacy się pojawili. Ludzie, którzy chcą tworzyć mądre, głębokie relacje, którzy pokazali mi, jak wygląda prawdziwa przyjaźń – pełna bezwarunkowej miłości i radości.
Od tej pory omijam szarlatanów i tych, którzy relacje traktują, jak scenę do wystawiania swoich dramatów. Zrobiłam się dużo mądrzejsza; nauczyłam, że aby utrzymać dobre relacje trzeba o nie trochę zadbać. Nic wielkiego. Wystarczy czasem podlać je dobrym słowem, innym razem wzmocnić krótkim telefonem lub smsem, którego jedynym zadaniem jest powiedzenie – pamiętam o Tobie, jesteś dla mnie ważny.
Dzięki za podzielenie się swoją historią pracy nad sobą. Gratuluję!!! i życzę Ci, abyś była w otoczona właśnie takimi dobrymi, pełnymi miłości relacjami :)
Swietny artykuł
Bardzo dziękuję :)
Podoba mi się, jak artykuł koncentruje się na konkretnej piątce umiejętności, która obejmuje zarówno komunikację, jak i zdolność do empatii i rozwiązywania konfliktów. To ważne, abyśmy zdawali sobie sprawę z tych aspektów i pracowali nad nimi w naszych relacjach. Również ważne jest zrozumienie, że zdrowe relacje wymagają pracy i zaangażowania, ale inwestycja w rozwijanie tych umiejętności może przynieść niezwykle wartościowe owoce. Dziękuję za dostarczenie tego wartościowego przewodnika. Artykuł ten z pewnością pomoże wielu czytelnikom lepiej zrozumieć, jak budować i utrzymywać zdrowe relacje z innymi ludźmi.