Zaznacz stronę
5 najlepszych umiejętności, dzięki którym stworzysz zdrowe i udane relacje
Bycie w relacji z drugim człowiekiem to nie tylko jedna z naszych podstawowych potrzeb, ale również ważny element na każdej płaszczyźnie życia: partnerskiej, rodzinnej, osobistej, towarzyskiej, biznesowej. Dobre i wspierające relacje z innymi ludźmi sprawiają, że nasze życie staje się bardziej satysfakcjonujące i szczęśliwe. Dlatego warto rozwijać w sobie umiejętności budowania dojrzałych relacji.

Jakie relacje są zdrowe i dojrzałe?

To takie, w których możesz być naturalnie sobą. Ważne jest, aby obie osoby szanowały w sobie to co indywidualne i to co różne oraz koncentrowały się na wydobywaniu z siebie tego, co najlepsze. Zdrowe relacje to takie, w których pomimo tego, że czasem nie jest idealnie – czujesz się komfortowo i dobrze.

Warto mieć świadomość, że zasady kształtowania się relacji – z pewnymi modyfikacjami – są uniwersalne i mają zastosowanie do budowania uczuciowych związków, przyjaźni, jak również relacji biznesowych (zarówno z klientami, jak i współpracownikami).

I co najważniejsze, nie trzeba się nimi urodzić.
Możesz się ich uczyć i  je w sobie wzmacniać!

Oto 5 kluczowych umiejętności,

które są potrzebne w rozwijaniu zdrowych, ciepłych i satysfakcjonujących relacji:

01  Otwarta i zrozumiała komunikacja

Komunikacja jest jedną z podstawowych i najważniejszych kompetencji osobistych. Wpływa na to, jak jesteś rozumiana oraz postrzegana, a to z kolei przekłada się na jakość relacji, które łączą Cię z innymi ludźmi. W relacjach zawodowych, ze współpracownikami, klientami czy partnerami biznesowymi umiejętności komunikacji często modelują profesjonalny wizerunek firmy i są kluczowe w nawiązywaniu owocnej i długoterminowej współpracy. Błędy i szumy w komunikacji jak nic innego powodują powstawanie nieporozumień i prowadzą do konfliktów. Warto więc inwestować w naukę umiejętności przejrzystej i skutecznej komunikacji, bo szczery, pozytywny i otwarty kontakt tworzy autentyczne relacje osobiste i biznesowe.

Jakie są składniki skutecznej komunikacji?

 Aktywne słuchanie

Jest takie powiedzenie: „Bóg dał nam dwoje uszu i jedne usta – nie sądzisz, że chciał nam przez to coś dać do zrozumienia?” I rzeczywiście, umiejętność słuchania jest pierwszą, której warto się uczyć. Słuchać aktywnie to skupić całą uwagę na swoim rozmówcy po to, aby na prawdę zrozumieć co chce Ci przekazać. W tym czasie nie przerywaj (komentarzami typu „tak, ale..”), powstrzymaj się od własnych osądów i wypowiedzi, a szczególnie dobrych rad. Dodatkowo sprawdź, czy dobrze się zrozumieliście mówiąc np.”Usłyszałam, że chcesz mi przekazać…” lub „Jeśli dobrze Cię rozumiem, to…”. Pozwala to wytworzyć poczucie akceptacji, wzajemnego zaufania i zrozumienia oraz uniknąć nieporozumień.

b Mówienie ze swojej perspektywy

Warto świadomie kształtować swoje nawyki komunikacyjne. Jednym z nich jest tzw. „komunikat typu JA”. Dzięki swojej formie pozwala odnieść się do zaistniałych faktów, wyrazić swoje odczucia w związku z tą sytuacją oraz prośbę lub propozycję rozwiązania.

c  Jasność i klarowność komunikacji

Pamiętaj! Nikt nie ma obowiązku domyślać się czego potrzebujesz i co chcesz przekazać. Jednym z mitów jest myślenie: „jeśli komuś na mnie zależy, to powinien się domyśleć”. Nic bardziej mylnego. To nierealistyczne oczekiwanie. Nikt nie ma zdolności „czytania w myślach” i jedyną osobą odpowiedzialną za wyrażenie swojego zdania i potrzeb jesteś Ty sama.

Szczególnie w biznesie (choć tak naprawdę w każdej relacji) jest ważne, aby wiedzieć co chcesz przekazać i komunikować to w jasny, przejrzysty i streszczony sposób.

d Zrozumienie zamiast ocen

Innymi słowy otwieraj, zamiast zamykać. Nie oceniaj osoby i nie używaj słów, które mogą być raniące, atakujące lub godzące w jakiś sposób w poczucie wartości drugiej osoby np. „Ty to jesteś taki spóźnialski”. Unikniesz dzięki temu odwetu, konfliktu lub wycofania się z relacji. Zamiast tego zainteresuj się: czy coś się stało, że dziś (lub trzeci raz w tym tygodniu) się spóźniłeś?

Wrzucając kogoś do „szufladki”, utrudniasz mu zmianę, a sobie zabierasz możliwość nawiązania kontaktu z prawdziwą osobą. Oceny krzywdzą, paradoksalnie nawet te „pozytywne”. Zaś szczerze zainteresowanie kimś otwiera ludzi na siebie i umożliwia tworzenie się relacji.

02  Szczerość i bycie sobą

Trudno budować bliskość i formować autentyczne relacje, gdy dwoje ludzi nie ujawnia co naprawdę myśli i czuje lub jedno manipuluje drugim. Jeśli kłamiesz lub lawirujesz i nie pokazujesz się taką jaką jesteś naprawdę, ryzykujesz, że ktoś polubi osobę, którą nie jesteś.

Często ze strachu, że ktoś nas nie zaakceptuje takimi jakimi jesteśmy zakładamy maski. Zaczynamy udawać, że jesteśmy inni niż w rzeczywistości, do tego stopnia, że zaczynamy udawać przed samym sobą i już sami nie wiemy kim naprawdę jesteśmy. Noszenie masek jest nie tylko nie fair wobec innych, ale na co dzień jest bardzo uciążliwe.

Bądź sobą, mów szczerze co myślisz i czujesz, wtedy masz szansę na nawiązanie prawdziwej i dojrzałej więzi z drugim człowiekiem. A jeśli nadal boisz się pokazać autentyczną siebie, zacznij od wzmocnienia poczucia własnej wartości (przeczytaj tutaj).

 

03  Empatia oraz wyrażanie zainteresowania i troski o drugą osobę

Jednym z przyczyn problemów w związkach jest egoizm. Jak go rozpoznać gdy w koło tyle informacji by zadbać o siebie, postawić na siebie i swoje potrzeby? Postawa egoistyczna jest wtedy gdy skupiasz się wyłącznie na sobie, nie zwracając uwagi na potrzeby partnera, przyjaciółki czy współpracownika. Egoizm nie może być zdrowy. Egoizm to egoizm. Dbanie i traktowanie swoich potrzeb jako ważnych nie jest egoizmem, a zdrowym poczuciem własnej wartości i troski o siebie. Oczywiście, dopóki nie stawiasz swoich potrzeb ponad potrzeby innych, a traktujesz je na równi z własnymi.

Aby częściej wychodzić ‘poza siebie’ polecam ćwiczyć empatię. Empatia to umiejętność współodczuwania stanów emocjonalnych oraz spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy drugiej osoby. Potocznie mówi się o niej, jak o wchodzeniu „w czyjeś buty”. Do ćwiczenia empatii polecam rozmowy z przyjaciółmi i trenowanie naprawdę intensywnego, aktywnego słuchania oraz oczywiście skorzystanie z life coachingu osobistego lub grupy rozwojowej.

04  Dobro wspólne i współodpowiedzialność

Kiedy już umiesz otwarcie i szczerze wyrażać siebie w relacjach i kiedy potrafisz wznieść się ponad własne potrzeby, widzieć i respektować potrzeby innych ludzi, warto zobaczyć, że JA i TY tworzymy razem MY, czyli wspólnotę. I z tej perspektywy dbać o relację, jak o coś, co jest nasze, wspólne. Nie bardziej twoje lub bardziej moje, jest nasze – co szczególnie jest widoczne i cenne w związku małżeńskim.

W biznesie natomiast, budując dobre relacje oparte na zaufaniu i współpracując z innymi masz szansę wytworzyć dużo większą wartość dla innych ludzi, niż kiedykolwiek mogłabyś zrobić to sama. Zyskujesz Ty, zyskuje otoczenie.

Betty Eadie w jednej ze swoich książek ujęła to tak: „jesteśmy nawzajem za siebie odpowiedzialni. Zbiorowo. Świat jest naszym wspólnym dążeniem. Możemy powiedzieć, że jest jak ogromne puzzle, i każdy z nas jest jego bardzo ważną i niepowtarzalną cząstką. Razem możemy się połączyć i zrodzić potężną przemianę w świecie”.

 Granice

Aby dbać o dobro wspólne absolutnie niezbędna jest znajomość i poszanowanie granic własnych i drugiej osoby. Pamiętajmy, że choć jesteśmy razem lub działamy razem, to nadal jesteśmy odrębnymi osobami. Mamy różne osobowości, poglądy i potrzeby. Świadomość własnych granic oraz innych osób i ich asertywne komunikowanie (więcej o zdrowej asertywności tutaj) daje szansę na wypracowanie rozwiązań dobrych dla obu stron. A więc badaj i komunikuj swoje granice, słuchaj i szanuj granice innych, a potem ustalaj rozwiązania w dialogu.

05 Od czego zacząć? Od pracy nad sobą!

Nie każdy ma łatwość w nawiązywaniu i tworzeniu więzi, nie każdy też wyniósł dobre wzorce budowania relacji z domu rodzinnego. Niezależnie jednak od tego, umiejętności rozwijania zdrowych kontaktów można się nauczyć. Jednym ze sposobów jest pogłębianie swojej wiedzy, a później praktykowanie jej i ćwiczenia.
Teraz, gdy już wiesz jakie są najważniejsze cechy i umiejętności dobrych i zdrowych relacji, zastanów się co możesz zrobić, aby takie relacje budować? Proponuję zacząć od siebie. Spójrz na siebie przez pryzmat tych pięciu punktów i zadaj sobie pytania:
  • Co mogę zrobić lepiej?
  • Co chcę przestać robić?
  • Nad czym chcę popracować w pierwszej kolejności?
  • Co konkretnie mogę zacząć robić już od dziś, aby budować zdrowsze relacje?
Koniecznie zapisz te odpowiedzi na kartce i działaj! Już od dziś. Pamiętaj, innych nie możesz zmienić, ale siebie – jak najbardziej. Paradoksalnie zmieniając siebie, zmienia się relacja, bo przecież jesteś jej częścią. A to często pociąga za sobą zmianę u innych osób. 
Co dla Ciebie jest ważne w komunikacji? – zapraszam Cię do rozmowy w komentarzach pod artykułem.

Jeśli borykasz się z trudnościami w budowaniu relacji i chciałabyś lepiej budować relacje partnerskie, rodzinne, osobiste, towarzyskie i zawodowe, lecz nie wiesz gdzie popełniasz błąd i co jeszcze możesz zrobić, aby relacje, które współtworzysz były ciepłe, dojrzałe i trwałe, umów się na 50 minutowe spotkanie. Podczas spotkania sprawdzę, czy i jak jestem w stanie Cię wesprzeć i jakby w Twoim przypadku wyglądał proces pracy nad sobą, uczenia się i wzmacniania umiejętności budowania dobrych relacji w związku, przyjaźni i w pracy.

50 minutowa konsultacja
Zapisz się

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach o budowaniu udanych relacji i dobrego życia.

PODZIEL SIĘ!

Dobre relacje5 najlepszych umiejętności, dzięki którym stworzysz zdrowe i udane relacje