Nie łatwo jest wyjść z pracy, gdy sprawia Ci ona aż tyle satysfakcji. I nie piszę tutaj tylko o pieniądzach. Bo przecież tutaj realizujesz też większość swoich potrzeb, również emocjonalnych. Gdy dodatkowo czujesz się doceniona i sprawcza, a więc i potrzebna, gdy masz poczucie, że bez Ciebie to wszystko runie… spędzasz w pracy kolejną godzinę i kolejną, i kolejną….
W efekcie zaniedbujesz sprawy osobiste i rodzinne, tłumacząc innym, a najbardziej sobie, że kiedyś to wszystko nadrobisz i wynagrodzisz. Niestety, muszę Cię rozczarować.. czasu się nie da nadrobić!
Mam też dobrą wiadomość: możesz osiągnąć równowagę tzw. work life balance, a jej wprowadzanie zacząć już DZIŚ!
7 kroków, które wprowadzą do Twojego życia równowagę zawodowo – rodzinno – osobistą.
Poniżej znajdziesz 7 kroków – 7 zadań z pytaniami do samodzielnej pracy. Polecam Ci odpowiedzieć na nie na piśmie – gwarantuję, że osiągniesz zupełnie inny efekt, niż odpowiadając na nie „w myślach”. Poza tym, będziesz mogła do nich wracać.
Krok 01
Na podstawie ostatniego tygodnia (no dobrze, może być ostatniego miesiąca) określ jakimi aspektami swojego życia się zajmowałaś: pracą, rodziną, partnerem, rozwojem osobistym, odpoczynkiem, aktywnością fizyczną, sobą… Wypisz je jedna pod drugą.
Krok 02
Określ – procentowo – ile czasu zajmowałaś się każdą z tych dziedzin swojego życia.
Jeśli masz względną równowagę – moje gratulacje ! Tak trzymaj i bądź z siebie dumna, jesteś jedną z niewielu osób spełniającą się na wielu płaszczyznach.
Jeśli nie, czytaj dalej.
Krok 03
Zapraszam Cię do refleksji: Jakie są przyczyny tej nierównowagi? Czy są one od Ciebie zależne? Jeśli masz na nie wpływ, to znaczy, że masz też wpływ na ich zmianę.
Krok 04
Co się stanie, gdy wprowadzisz do swojego życia zmiany i osiągniesz wymarzoną równowagę?
Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci dłużej utrzymać swoją motywację.
Krok 05
Teraz czas na decyzje: w których z wyżej wymienionych aspektów życia najbardziej dotkliwie odczuwasz niedosyt: brak czasu/ energii/ działań w danym obszarze? Najlepiej ponumeruj je wszystkie w kolejności, zaczynając od tych, za którymi tęsknisz najbardziej.
Krok 06
Czas na – działanie. Wzmocnij pierwszą dziedzinę.
Np. gdy doskwiera Ci brak czasu na kontakt z rodziną – umów się na weekend na wspólny, rodzinny obiad, a gdy chcesz zadbać o kondycję fizyczną – idź na basen. To tylko przykłady. Wpisz i zaplanuj swoje konkretne działania, dla wybranej wcześniej dziedziny życia.
Krok 07
Pamiętaj! Nie wszystko na raz. W każdym tygodniu wybierz sobie TYLKO 1 dziedzinę swojego życia, o którą będziesz dbała szczególnie. W następnym tygodniu dbaj o kolejną.
Gdy już przejdziesz przez wszystkie i nabierzesz wprawy możesz zacząć łączyć je w pary i trójki.
Bądź konsekwentna i systematycznie realizuj swoje zaplanowane działania. Krok po kroku. Nie od razu Kraków zbudowano, ale przecież w końcu powstał. Ty też buduj swoją równowagę pomiędzy życiem zawodowym, a osobistym dzień po dniu, a już wkrótce będziesz się cieszyć wypracowaną harmonią.
Powodzenia !
0 komentarzy